Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Priorytet: IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie
Okres realizacji projektu: 01.02.2013 – 30.06.2013
AKTUALNOŚCI:
Dnia 30.06.2013 zakończyła się realizacja projektu.
Wszystkim uczestnikom i uczestniczkom projektu dziękujemy za zaangażowanie. Zapraszamy do zapoznania się z wydaną w ramach projektu broszurą:
"Rodzice i nauczyciele z Gminy Wiejskiej Lubin radzą co robić w konkretnych problemach wychowawczych"
INFORMACJE O PROJEKCIE:
POBIERZ PREZENTACJĘ
Cel główny projektu:zwiększenie skuteczności rozwiązywania problemów wychowawczych przez nauczycieli i rodziców z Gminy Wiejskiej Lubin oraz zwiększenie dostępu do edukacji z zakresu wychowywania dzieci.
Uczestnicy projektu:
- 24 nauczycieli z placówek przedszkolnych z Gminy Wiejskiej Lubin
- 24 rodziców (12 kobiet, 12 mężczyzn) zamieszkujących Gminę Wiejską Lubin i posiadających dzieci w wieku 2,5-6 lat, które uczęszczają do placówek przedszkolnych z Gminy Wiejskiej Lubin i przejawiają problemy wychowawcze.
Działania w ramach projektu:
- Prezentacje multimedialne dotyczące projektu
- Trening kompetencji wychowawczych – „Akademia Mądrego Wychowania” (4 grupy po około 12 osób, 24h dydaktyczne na uczestnika)
- Indywidualne konsultacje z psychologiem dotyczące problemów wychowawczych (1h konsultacji na uczestnika)
- Warsztaty wypracowania standardów postępowania w określonych problemach wychowawczych (4 grupy po około 12 osób, 4h dydaktyczne na uczestnika) i wydanie broszury „Rodzice i nauczyciele radzą co robić w konkretnych problemach wychowawczych”
- Obserwacje psychologiczne (24 godziny dydaktyczne na 24 nauczycieli biorących udział w projekcie).
Opis działań:
- Trening kompetencji wychowawczych – „Akademia Mądrego Wychowania”
Trening ma pomagać rodzicom i nauczycielom w rozwiązywaniu trudnych sytuacji wychowawczych i zapobiegać ich występowaniu w przyszłości. Program treningu opiera się na opracowanym w Australii programie Triple P, który został opracowany przez dziecięcych psychologów klinicznych na Uniwersytecie w Quaensland w Australii w ciągu dwunastu lat intensywnych badań i współpracy z rodzicami i ich dziećmi. Efektywność programu została naukowo potwierdzona w wielu badaniach, a zadowolenie z warsztatów wyrażone przez tysiące rodziców na całym świecie.
Tematyka treningu:
- Mądre wychowanie (zasady mądrego wychowania, mechanizmy psychologiczne wychowania, przyczyny problemów wychowawczych, psychologia rozwojowa dziecka, wyznaczenie celów rozwojowych, obserwacja zachowania dziecka)
- Wspieranie rozwoju dziecka (sposoby budowania pozytywnej relacji z dzieckiem, wspieranie i stymulowanie do pożądanego zachowania, metody psychologiczne kształtowania nowych umiejętności i sposobów zachowania)
- Radzenie sobie z problematycznym zachowaniem dziecka (praktyczne strategie i metody radzenia sobie z problematycznym zachowaniem dziecka, np. zasady w domu, sposoby instruowania dziecka, etc., sposoby uczenia dzieci samokontroli, zasady konsekwencji)
- Przewidywanie wystąpienia sytuacji problemowych - w tzw. sytuacjach wysokiego ryzyka (zakupy, stanie w kolejce, jazda samochodem, rozmowa przez telefon, odwiedziny) i opracowanie planów działania w takich sytuacjach
- Rozwiązywanie konfliktów rodzinnych.
W warsztatach nie są przekazywane uniwersalne recepty wychowawcze - gdyż tak naprawdę nie ma "właściwych" metod wychowawczych, każdy rodzic sam decyduje jakie wartości, jakie umiejętności i jakie sposoby zachowania chce kształtować u swojego dziecka. Istnieją jednak pewne mechanizmy psychologiczne jak również sprawdzone przez tysiące rodziców metody postępowania w sytuacjach problemowych, których znajomość ułatwia rodzicielstwo i czyni je przyjemnym.
Efekt warsztatów: Dzięki warsztatom rodzice i nauczyciele będą w stanie świadomie budować pozytywną relację z dzieckiem, wspierać go w rozwoju jego umiejętności i zdolności, budować wysokie poczucie własnej wartości. Dzięki tym warsztatom wychowanie stanie się prostsze i przyjemniejsze - zarówno dla rodzica, nauczyciela jak i dziecka.
- Indywidualne konsultacje z psychologiem dotyczące problemów wychowawczych
Każdy z uczestników projektu będzie miał możliwość skorzystania z indywidualnych konsultacji z psychologiem dotyczących konkretnych problemów wychowawczych, z którymi się boryka. Podczas 60 minutowego spotkania każdy uczestnik wspólnie z psychologiem będzie wypracowywał rozwiązania tych problemów.
- Obserwacje psychologiczne - wsparcie tylko dla nauczycieli
Nauczyciele będą mieli możliwość skorzystania z obserwacji psychologicznej w celu diagnozy problemów wychowawczych występujących u danego dziecka lub w celu pomocy nauczycielom we wdrożeniu w praktyce wypracowanych metod wychowawczych. Łącznie będzie zrealizowanych 24 godzin dydaktycznych obserwacji psychologicznych z konsultacjami na miejscu.
- Warsztaty wypracowania standardów postępowania w określonych problemach wychowawczych
Po treningu umiejętności wychowawczych i indywidualnych konsultacjach uczestnicy projektu będą stosować w praktyce poznane metody wychowawcze. W trakcie wspólnych warsztatów będą wymieniać się doświadczeniami i wypracowywać standardy postępowania w określonych, trudnych sytuacjach wychowawczych. Standardy te zostaną wydane w postaci broszury.